Erövrar apoteksbranschen – från Morgongåva

Favorit i repris, ur Relation nr 1, 2016
Text: Eric Lund   Foto: Alex&Martin

 

Apoteksinköp på nätet ökar stort, och störst är Apotea som omsatte 1,5 miljarder kronor under 2017, med positivt resultat. Målet är förstås att bli ännu större. För snart tre år sedan, i början av 2016, åkte Relation till Morgongåva och träffade grundaren Pär Svärdson.

Pär Svärdson startade internetbokhandeln Adlibris och driver nu nätapoteket Apotea. Dessutom har han flera andra e-handelsföretag på kokning – samtliga med en liten ort i nordvästra Uppland som utgångspunkt.

Morgongåva är kanske det vackraste ortsnamnet i Sverige. Men när ekonomisk snålblåst drar in hjälper det inte vad som står på vägskyltarna. I slutet av 1980-talet var Morgongåva en av alla de svenska orter som verkade ha framtiden bakom sig. Tillverkningen av jordbruksmaskiner och snöskotrar var nedlagd. Inte många kurvor pekade uppåt.

Men till skillnad från många andra små samhällen har Morgongåva gått från avfolkningsbygd till en ort där det planeras för nya bostäder och som alltfler företag riktar blickarna mot.

Som vanligt finns det inte en enskild förklaring, utan flera uppåtgående vindar som samverkar. En av dem är Anders Wall, finans- och affärsmannen i Heby som krattat många gångar i kommunen. En annan delförklaring är att bokgrossisten Seelig under många år hade sin distributionscentral i Morgongåva. Den verksamheten är numera flyttad till Falun, men i dess ställe har en smått osannolik företagsexpansion tagit plats. Förklaringen stavas e-handel.

– I dag finns närmare tio e-handelsföretag på orten som har 1 400 innevånare, säger Pär Svärdson. Just nu är det nästan omöjligt att hitta en lägenhet i Morgongåva.

När det gäller svensk e-handel är hans namn för alltid inskrivet i historieböckerna. Tillsammans med ett par kompisar startade Pär Svärdson, född 1969, den nätbaserade bokhandeln Adlibris redan 1997. Verksamheten växte snabbt och samarbetet med Seelig blev startskottet för etableringen i just Morgongåva. Strax efter millennieskiftet tog Adlibris över bokgrossistens lokaler och har sedan vuxit ur byggnaderna flera gånger.

Sedan 2011 ägs Adlibris helt av Bonniers, och Pär Svärdson har hunnit etablera nästa raket inom e-handel: nätapoteket Apotea. 2015 beräknas omsättningen ha blivit cirka 580 miljoner kronor, och 2017 räknar med Pär Svärdson med att spränga miljardvallen.

– Vi får 10 000 nya kunder varje vecka och har i dagsläget cirka 120 anställda i Morgongåva, säger Pär Svärdson.

Att även Apotea hamnade i Morgongåva var närmast självklart. Där finns infrastrukturen och det var en stor fördel att kunna förhandla om fraktvillkor tillsammans med Adlibris som redan sände tusentals paket dagligen. Dessutom hampade det sig så att Adlibris just flyttade till en större fastighet när Apotea behövde lokaler.

– Det verkar vara bra karma i den lokalen, skämtar Pär Svärdson. Vi har även använt en del av utrymmet till postorderverksamheten för Babyland, ett annat av våra bolag.

Konkurrensfördelen jämfört med andra apotek är lägre pris samt smidighet. Kunder i Stockholm och Uppsala som beställer senast klockan tre på eftermiddagen kan få varorna hemkörda med bud mellan samma kväll. En beställning som läggs senast halvelva på kvällen levereras till dörren nästkommande vardagsförmiddag. Till Göteborg, Västerås, Eskilstuna och Malmö med omnejd tar det cirka ett dygn att få varorna levererade, och för övriga landet gäller att paketen främst får hämtas ut hos ombud.

I övriga Europa är det närmast självklart med hemleveranser av paket även till privatpersoner, men där ligger Sverige efter enligt Pär Svärdson. Att paket ska mellanlagras hos ombud – ofta livsmedelsbutiker som har trånga lokaler – är en svårbegriplig ordning enligt honom. En flaskhals för e-handeln, som Pär Svärdson ändå tror kommer att elimineras inom fem år.

Det kan verka som om allt Pär Svärdson tar i blir till guld, men enligt honom själv är det hårt arbete och ganska enkla mekanismer som ligger bakom framgångarna.

– Många tror att man kan bli framgångsrik genom att starta ett företag som är lika bra eller dåligt som de etablerade i samma bransch. Men om kunderna ska välja ditt erbjudande måste de få en förbättring – lägre priser och större sortiment till exempel.

– Det finns en uppfattning att högt pris betyder bättre kvalitet, att en premiumprodukt ska vara dyr. Men även en exklusiv klocka kan vara billigare relativt.

 

Pär Svärdson menar att internethandel är ”brutalt tydlig” – kunden kan enkelt jämföra.

Stundom framförs kritik att internetbokhandlarna har ryckt undan mattan för traditionella boklådor.

– Jag är stolt över att Adlibris bidragit till att bokpriserna håller samma eller lägre nivå i dag jämfört med för tjugo år sedan, säger Pär Svärdson. Att vissa bokförlag är arga är helt okej för min del, vad är det för värde om folk med låga inkomster inte kan köpa böcker till sina barn exempelvis?

Att vara stolt över verksamheten är en av de största drivkrafterna för Pär Svärdson. Men den främsta är ändå själva företagsbyggandet. Att identifiera en bransch som kan förbättras och sedan vässa varje variabel maximalt.

– Vi tävlar egentligen inte så mycket med andra apotek utan ser faktiskt Adlibris som vår främsta måttstock, säger Pär Svärdson. Det är vårt eget gamla bolag som vi ska slå på fingrarna när det gäller effektivitet och ekonomi.

Apotea expanderar, och Stockholmsbon Pär Svärdson har tillsammans med sina kompanjoner flera andra e-handelsföretag på kokning. Samtliga med Morgongåva som nav i hjulet.

– Stockholm är inte alls lämpligt för e-handel. I Morgongåva har vi infrastrukturen, tillgång till bra personal och ett bra samarbete med kommunen. Jag har hört flera andra företag som är sugna på att flytta till hit.