Måltidens affärskvinnor, del 1

Favorit i repris, ur Relation nr 5, 2009

Text: Carl Ahlgren, Hannah Häggström   Foto: Alex&Martin

För de flesta är maten, och den njutning den ger, en viktig del i livet. För vissa genomsyrar den också arbetslivet. I Relation nummer 5, 2009 träffade vi fyra kvinnor som lever på mat. Alla fyra gör det fortfarande – i allra högsta grad – och berättar ofta om hur de efter reportaget blev goda vänner som fortsatt ses. I denna första del möter du Kaija Carlssonoch Cajsa Johansson.

 

Uppdrag: Matkvalitet

Entreprenören Kaija Carlson inger ett propert och varmt intryck då hon bjuder mig på en fika när vi träffas för en intervju.

Hon driver idag verksamheten Uppdrag:Köket, som inrymmer event och utbildning inom mat för företag, samt en restaurang i Öregrund: Köket grill:kafé. Jag får intrycket av att hon gillar att ha många järn i elden då hon nu håller på att bygga ett nytt studiokök för matevent. Varför en sådan satsning under rådande lågkonjunktur?

– Galet, säger hon och skrattar. Hon fortsätter: Det är väl i lågkonjunktur man ska satsa, så att man är klar när det kommer en högkonjunktur. Plus att efterfrågan har ökat, det är den jag går efter trots att det är lågkonjunktur.

Hur skulle då Kaija beskriva matens betydelse i dagens samhälle?

– Oj, jag tror att den kan ha flera olika betydelser. Maten ur ett klimat och hälsoperspektiv, de sakerna har ju varit i fokus de sista åren och då tror jag också att flera tänker mer och mer på vad de stoppar i sig. Vi vet att det är så. Det handlar om enkelhet, naturlighet, engagemang och inget överflöd.

Hon lyfter fram att fler och fler börjar få kunskap och är intresserade av maten och dess innehåll, och vad gör den för gott för oss – mat som det är mening med. Det är viktigt att poängtera den enskilda människans betydelse i sammanhanget, vad jag kan göra så att jag mår bra.

Kaija Carlson har också arbetat i familjeföretaget ICA Kvantum i Uppsala i över trettio år. Helheten är oerhört viktig för henne, från det stora ner på detaljnivå, det syns inte minst på inredningen på det studiokök som är platsen för intervjun – färgglad men stilren.

En möjlig synonym till helhet kan vara kvalitet och det är ett stort begrepp att förklara. 

Hur låter det när du beskriver kvalitet med andra ord?

– Kvalitet är en känsla av en upplevelse att exempelvis maten har tagits fram med omsorg, både om naturen, djuren och människan. Att det är äkta och genuint. Kvalitet är hela upplevelsen från att gästen kommer till att den går. Det är ett samspel mellan många olika människor för att slutproduktens fina kvalitet ska åstadkommas.

Vad är då matglädje för dig?

– Mitt entreprenörskap har gått via maten, eftersom jag har varit aktiv i ICA så många år. Matglädje är för mig när jag träffar människor som värnar om den genuina maten och som har en passion.

Det personliga engagemanget och närvaron är även de två hörnstenar för henne. Allt handlar om att skapa goda relationer med människor. Den relation som Kaija skapar till gästerna vill hon också uppnå till personal, leverantörer och andra.

Vad är det som driver dig i ditt arbete?

– Det finns bara där, det finns en drivkraft att det så roligt och spännande att få utveckla saker och ting. Att vara med och skapa och vara med och hoppas att det lyckas, för sådant tar jag aldrig för givet. Det är hårt arbete bakom varje sak man gör. Det är roligt att få jobba tillsammans med människor. Det är en ära att få serva andra. Har man den grundinställningen så blir aldrig det svårt, då är det glädje.

Kaija vill åstadkomma ett godare liv med goda affärskontakter för sina verksamheter.

– God mat har en stor betydelse och jag har ett intresse av att få maten så ren och hälsosam som möjligt.

Hur får man då nöjda kunder? Marknadsföring är en viktig komponent:

– Den bästa marknadsföringen, är också den personliga, att man har gjort ett bra jobb. Marknadsföring är att tala om vad man gör, att synas, det är a och o. Du kan inte bara sitta på en stubbe ute i skogen och påstå att du har en bra idé om du inte visar upp den för någon.

Hur kommer det sig att man startar en ambitiös grillrestaurang i Öregrund, där pizzan och kebaben regerar?

– Vi har skapat ett koncept som vi själva gillar så kopiöst mycket. Vi älskar att samlas runt grillen på sommaren. Jag har ju aldrig drivit någon restaurang tidigare, utan vi gick in med våra andra kunskaper i restaurangvärlden. Kanske vågade vi ta klivet ut i någonting nytt. Det ska vara opretentiöst och familjärt. När jag ser sju till tio barnvagnar på parkeringen, då känner jag glädje. Om inte hela familjen kommer till en familjerestaurang, då får man skriva om sin affärsidé.

Cajsas koncern

Man skulle kunna tro att Cajsa´s kök lider av växtvärk, men så är det inte. Värre var det för några år sedan då företaget fördubblade omsättningen ett par år i rad, säger vd:n och ägaren Cajsa Johansson. Det vill hon inte göra om.

– Jag har aldrig haft någon långsiktig plan. Det har handlat om att överleva från dag till dag, åka dit vinden blåser. Någon uttänkt affärsstrategi eller affärsplan har jag aldrig haft, säger Cajsa Johansson.

 

Det är svårt att tro att hon menar allvar. För vad som började med en enskild firma har på 15 år vuxit till flera företag. Hon ser sig inte som den hierarkiske ledaren som befinner sig ovanför de anställda, utan istället placerad i mitten som solen med de 28 anställda som strålarna runt om kring.

– Min personal är mina änglar. Jag har otroligt duktiga medarbetare som tar mycket ansvar. Jag gillar mångfald och har fem nationaliteter bland mina anställda. Det är någonting som också bidrar till skapandeprocessen med matinspiration från flera länder.

Men på ett sätt erkänner hon att företaget ändå är toppstyrt.

– Det här är mitt varumärke och jag skulle inte vilja servera något som jag inte tycker om. Så den mat vi lagar är sådan mat som jag vill äta.

Det ena företaget är cateringverksamheten som riktar sig till såväl privata som offentliga sammanhang. Cajsa Johansson står sällan och lagar maten idag, men på ett eller annat sätt så finns hon med i vad de serverar.

– Maten är grunden i allt vi gör. Även om jag inte står vid kastrullerna längre, så finns jag med i menymakandet. Redan nu sitter vi till exempel med brudpar och planerar bröllopsmenyer inför nästa sommar.

Det andra företaget fokuserar på take away och levererar 2 000 portioner fem dagar i veckan till dels de egna butikerna, dels till butiker i Stockholm, där NK är den största kunden. All mat inom Take Away lagas i huvudköket i Fyrisborgsbutiken.

– Tidigare fanns vår mat även i Uppsalas mataffärer, men vi slutade med det då vi startade egna butiker. Vi hade egentligen ingen tanke på att leverera till Stockholm, men när vi fick frågan av NK så var det väldigt svårt att säga nej.

Det går aldrig att veta på förhand var Cajsa Johansson befinner sig på dagarna. Då hon numera har anställda som sköter matlagningen prioriterar hon det hon själv tycker sig vara bäst på.

– Jag är där jag gör bäst nytta. Ska vi till exempel ha ett stort evenemang i Botaniska Trädgården, ser jag till att finnas på plats där. En stor del av dagarna handlar om kundkontakter. Jag gillar fart och fläkt och att dagarna inte blir lika varandra. Jag kan alltid vara säker på att den här dagen inte blir som i går.