Kommunikation för chefer

Grundläggande i allt ledarskap är att kunna kommunicera väl. I denna utbildning tittar vi närmare på tre färdigheter som alla chefer måste kunna: att föra samtal, att leda möten och att presentera. Teoriavsnitt och exempel varvas med praktiska moment. 

Ett gott ledarskap ställer stora krav. Det behövs kunskaper i bland annat styrning, struktur, ekonomi och psykologi. Ledarskap handlar också om att motivera, få andra att växa och samarbeta. Det handlar dessutom om att övertyga, tydliggöra och staka ut en riktning. 


Målgrupp:
Chefer och ledare

Upplägg:
Utbildningen fördelas i tre tillfällen under våren 2025 på tre olika teman kopplade till kommunikation. Presentationsteknik, mötesteknik och Bemötande/Samtalsmetodik.
Varje tillfälle är ca 3h och hålls i Villa Isola (Torsgatan 18, 75313 i Uppsala).

Pris:
16.500kr ex.moms/plats

Tillfälle 1: Att presentera – 13 mars
15:00-18:00
Torsgatan 18

Introduktion till kursen
Ledarskap är kommunikation – därför går det att öva. Men vad är egentligen god kommunikation? Och hur tränar man för att bli en bättre kommunikatör? Vi sätter ramarna för de tre kursdagarna.

Att tala så att andra vill lyssna
Hur mejslar man fram sitt huvudbudskap? Hur använder man powerpoint och andra hjälpmedel? Vilka är skillnaden mellan digitala och fysiska presentationer? Hur drar man nytta av nervositeten? Hur gör man det möjligt att enkelt anpassa presentationen till ändrade förutsättningar? Hur använder man storytelling?

Tillfälle 2: Att leda möten – 10 april
15:00-18:00
Torsgatan 18

Att skapa ett meningsfullt möte
Vad krävs av en skicklig mötesledare? Hur strukturerar man mötet? Vilka särskilda krav ställer det digitala eller hybrida mötet? Hur involverar man alla? Vilka mötesmetoder är bra att alltid ha i ryggsäcken? Hur bygger man mötet flexibelt? Hur kan man använda sig av dialogmetoder för att förbättra kommunikationen? Vilka krav kan vi ställa på mötesdeltagarna?

Tillfälle 3: Bemötande och att föra samtal – 7 maj
15:00-18:00
Torsgatan 18

Det goda bemötandet
Vad är ett gott bemötande? Hur skapar vi ett bra arbetsklimat? Hur ger man feedback som stärker? Hur lyssna aktivt? Vi arbetar med illustrativa exempel (via spelade scener) på kommunikativa utmaningar och möjligheter.

Avslutning av kursen och diplomutdelning
Vad har vi lärt oss under utbildningen? Slutsatser och reflektioner. Hur skaffar man sig koll på hur man uppfattas och hur tränar man vidare?

 

Utbildare:
Erik Mattsson, Fredrik Mattsson, Camilla Rönngren, Ordrum

Material:
Möteskokboken 1-3, Talarkokboken, Skrivarkokboken

Examination:
Diplom utfärdas till samtliga deltagare

 

 

© 2018 Relation

Relation AB

mail: info@relation.se